Események

26
2022. január 26., szerda

Hidrológus Klubnap a DDVIZIG-en – 2022. január 12.

A Magyar Hidrológiai Társaság Baranya Megyei Területi Szervezete jelölőbizottság-választással egybekötött előadóülést szervez 2022. január 26-án (szerdán), 13 00 órai kezdettel.

4
2021. október 4., hétfő

A vízügy országos védelmi gyakorlata – 2021. október 4-6.

Orszagos Vedelmi Gyakorlat_sm

40 év után újra Országos Védelmi Gyakorlatot tartott a vízügy a szolnoki Milléren, több mint 250 vízügyes részvételével, melyen a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság szakemberei is részt vettek ...

28
2021. október 28., csütörtök

A DRYvER projekt és a DRYRivERS alkalmazás bemutatása Hogyan segíthetjük az éghajlatváltozás hatásainak a vizsgálatát? – 2021. október 28.

A Hidrológus Klub keretében – mely a Magyar Hidrológiai Társaság Baranya Megyei Területi Szervezete és a DDVIZIG közös rendezvénye – a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának Hidrobiológiai Tanszéke 2021. október 28-án (csütörtökön) mutatta be a projektet és az alkalmazást.

27
2021. október 27., szerda

A KEHOP-2.2.2-15-2016-00056 „Pécs központú agglomeráció szennyvíztisztító telepének fejlesztése” projekt sajtónyilvános rendezvénye – 2021. október 27.

2021_Peterffy Attila Plgarmester_sm

Az eseményre 2021. október 27-én (szerdán) Pécs Város szennyvíztisztító telepén került sor, melyre a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság is meghívást kapott.

23
2021. november 23., kedd

Konferencia – 2021. november 23. A gémeskúttól a vizek visszatartásáig – A gazdaságtámogató vízgazdálkodás helyzete és feladatai

Konferencia A gémeskúttól a vizek visszatartásáig – A gazdaságtámogató vízgazdálkodás helyzete és feladatai címmel, a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expo és Világtalálkozó előrendezvényeként.

28
2021. október 28., csütörtök

A Magyar Hidrológiai Társaság Baranya megyei Területi Szervezete Előadóülést, Klub Napot szervez, 2021. október 28-án /csütörtökön/, délelőtt 9.30 - 12.00 óra között.

Logo_HidrologiaiTarsasag_nagy_300_sm

A DRYvER projekt és a DRYRivERS alkalmazás bemutatása ...

19
2021. október 19., kedd

Megnyílt a DDVIZIG vízügyes kiállítóterme a barcsi Dráva Múzeumban 2021. október 19.

DSC_1820_sm

Október 19-én nyílt meg a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság állandó kiállítóterme a Dráva Közérdekű Muzeális Kiállítóhelyen, Barcson. Az ünnepélyes, sajtónyilvános megnyitóra az Országos Vízügyes PR Konferencia nyitónapján került sor ...

19
2021. október 19., kedd

Országos Vízügyes PR Konferencia a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóságon 2021. október 19-20.

DSC_1935_sm

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatósággal közösen Országos Vízügyes PR konferenciát rendezett október 19. és 20. között, melyen az ország valamennyi vízügyi igazgatóságának PR munkatársa részt vett ...

14
2021. szeptember 14., kedd

BESZÁMOLÓ a Magyar Hidrológiai Társaság a XXXVIII. Országos (online) Vándorgyűléséről – 2021. október 18.

Logo_HidrologiaiTarsasag_nagy_300_sm

Társaságunk 2021. szeptember 14. és 15. között, online formában rendezte meg XXXVIII. Országos Vándorgyűlését ...

Korábbi események
Tartalomfelelős: Pinczehelyi-Tátrai Tímea, PR-munkatárs

A szolgálatban megöregedett hajók túlélési lehetősége

2017. augusztus 18., péntek 13:28

A magyarok világszerte híresek mérnöki teljesítményükről: elég Jedlik Ányos dinamójára, vagy épp Puskás Tivadar telefonközpontjára gondolni. A Lajta monitorhajó (leánykori nevén SMS Leitha) is bátran beállhat ebbe a sorba, mint a magyar ipar mesterműve.
A 19. század közepén a vízi hadviselés új módja született meg, amikor az amerikai polgárháborúban két páncélozott hadihajó (azaz monitor) küzdött meg egymással. Ugyan jelentős kárt nem tettek egymásban, ám az USS Monitor hajó sikeresen akadályozta meg a Konföderációs Államok köré vont blokád áttörését. A két napos, puskaporos küzdelem új mederbe terelte a XIX-XX. századi hadviselést, megnyitva a kaput a ma fénykorukat élő, gigászi méretű, lenyűgöző hadihajók előtt.

De milyenek voltak a nagy ősök? Jellemzően kis rész emelkedett ki a vízből, csökkentve a célfelület méretét. Mind a hajótestet, mind a fedélzetet vastag páncéllemez védte. Úszóképességük nehézkes volt, amit forgó lövegtornyokkal ellensúlyoztak.
A Lajta (és testvérhajója, a Maros) 1871-ben történő megjelenése világszenzációnak számított. Az első kis merülésű, folyami monitorhajók, amelyek páncélozottságban felvehették a versenyt amerikai testvéreikkel, tűzerejükből semmit sem vesztettek, hála a Phipps Coles által tervezett forgó lövegtornyoknak, melyek mind a két partot célba tudták venni. Európa e hajók megjelenése előtt még nem láthatott kizárólag gőzgéppel hajtott, vitorla és árboc nélküli hadihajót. Maga a hajótest építése 425 ezer forint volt. Hogy ez mit is jelent? Annak idején a reggeli újság 5 krajcárba került. Egy forint 60 krajcár volt – tehát ha mai viszonylatban nézzük, egyetlen hajó ára milliárdos nagyságrendben határozható meg és ez mindenfajta felszereltség nélkül.
A kezdeti vállalkozás csődje miatt a hajóépítést az Óbudai Hajógyárban az Első Dunai-gőzhajózási társaság fejezte be 1872-ben.
A dualizmus korának szokása szerint, a Lajta és Maros valamely dunai mellékfolyóról kapták a nevüket.

A legénység a monarchia területének nemzetiségeiből állt össze, de többnyire magyarokból.
A hajó a tűzkeresztségen 1876-ban esett át Belgrádban erődemonstrációként, majd részt vett Bosznia-Hercegovina elfoglalásában, ahol éles helyzetben fény derült a hiányosságaira. A túl nagy szénfogyasztásra, nehéz manőverezhetőségre és arra, hogy az ágyúk nem vethetők be minden helyzetben. Az ezt követő átalakítások már felkészítették a hajót az első világháború küzdelmeire.

A hajó 1914 augusztusától a Száván teljesített szolgálatot, megannyi sikeres küldetésben részt véve, Belgrád elfoglalásában, harcképtelenné téve a francia lövegeket. Sajnos a győzelmek áldozatokkal is jártak: a Lajtán szolgált a Császári és Királyi Haditengerészet első hősi halottja, Huj János matróz.
1915 és 1918 között leszereléséig jelentős szerepet vállalt a Belgrád környéki harcokban, bevetették a folyón átkelő román csapatok megállításánál, valamint támogatta a központi hatalmak seregeinek előrenyomulását is.

1919-ben újra hadba szólították a Tanácsköztársaság lobogója alatt – először a cseh intervenciós csapatokkal vette fel a harcot Komárom és Esztergom között, majd a hajó legénysége csatlakozott a világ első antikommunista felkeléséhez, a „monitor lázadáshoz.”
A Lajta 1921-ben tette le végleg a fegyvert – a háborús éveket háta mögött hagyva a civil életben is jelentős szerepet töltött be. Magánkézbe került, Zsigmondy Béla családi vállalkozása, a Zsigmondy Rt. tulajdonába. Pár évig tartó pihenő után elevátorhajónak alakították át.
A háború végén Ausztriába került, majd a folyamkotró vállalatnál (Zsigmondy Béla államosított cége) húzta az igát tovább. Részt vett a Sztálinvárosnál és Százhalombattánál épült erőmű, majd a paksi atomerőmű és nagymarosi vízlépcső építésében is.

1992-ben vonult végleg nyugdíjba, ekkor a Hadtörténeti Múzeum tulajdonába került. A fedélzetéről a munkaszerelvényeket a haszonvas érték fejében eltávolították. Később 2009-ben alapos ráncfelvarráson esett át: európai uniós támogatás segítségével a komáromi hajógyárban sikeresen visszaállították az úszótest 1887. évi állapotát.
A Lajta jelenleg állami rendezvények állandó vendége, valamint a parlament előtt látogatható szeptember 20-ig. Augusztus 20-án megtekintése ingyenes.

Írta: Tóth Ferenc és Sebestyén Miklós

0E1A6364

0E1A6366

0E1A6377

0E1A6378

20882835_861994233950786_8633566664847364354_n

20953026_861994223950787_8325679296040171527_n

20800315_861994217284121_6947833568492273379_n





 

Utolsó módosítás: 2017. augusztus 18., péntek 13:33